Planet Elektro

Muziekinstrumenten gebruikt door Jean Michel. Of wellicht door jezelf.

Moderators: MiVo, Christophe

Plaats reactie
MiVo
Forum Admin
Contacteer:

Planet Elektro

Bericht door MiVo » ma 19 september 2016, 10:16

Dit zal toch ook wel interessant zijn voor de Jean-Michel Jarre fan ? :)

"Leo Blokhuis gaat in Planet Elektro op zoek naar de oorsprong van de elektronica in de popmuziek. Hij ontrafelt de verhalen achter de eerste synthesizers, drumcomputers en samplers.
Vanaf 22 oktober op NPO 3!"

Planet Elektro Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Uya1bNVVsZk

musicbuilder

Re: Planet Elektro

Bericht door musicbuilder » ma 19 september 2016, 10:35

Wow echt super , al vaak aangekondigd en nu dan echt een feit, lekker lange promo waar vele namen voorkomen maar ... Jarre niet ... te voor de hand liggend of zo ?

MiVo
Forum Admin
Contacteer:

Bericht door MiVo » ma 19 september 2016, 10:54

Geen idee of ie er ook in gaat voorkomen.

MiVo
Forum Admin
Contacteer:

Bericht door MiVo » di 20 september 2016, 13:00

Helaas, geen Jarre in de serie, er was wel iets gefilmd, maar er moest nog bijgefilmd worden en voor dat laatste konden de agenda's niet op elkaar afgestemd worden. Met speciale dank aan C-Jay voor deze informatie.

musicbuilder

Bericht door musicbuilder » di 20 september 2016, 21:52

toch wel Merkwaardig hoor; Leo Blokhuis heeft Jarre al in een vroeg stadium gesproken tijdens het ADE en dan krijgen ze hun agenda's
niet op 1 lijn ?

Men weet toch hoe druk hij het heeft en of ging krijgen en waar een wil is is een weg zou ik zeggen, vraag me dan ook af in
hoeverre men bij de NPO bereid was om Jarre te strikken op een plek die misschien wat verder van huis was dan bv in Parijs.

Ja dat is duurder en het is publieke zender dus zal wel die geld kwestie zijn want er zijn altijd wel wat losse uurtjes over
lijkt me ... wel zonde dat de al gemaakte opnames niet worden gebruikt.

musicbuilder

Bericht door musicbuilder » do 20 oktober 2016, 18:42

Vanavond om 19"00 uur bij de wereld draait door komt Leo Blokhuis en Armin van Buren praten over electronica en de documentaire : "Planet Electro"

dat is dus nu over 20 minuten :mrgreen:

Marnix

Bericht door Marnix » za 22 oktober 2016, 23:16

Volgens Blokhuis op twitter zat Jarre niet in de docu omdat er agenda problemen waren.
Hij hoopt wel een mini docu in de Top 2000agogo over Jarre

marcoblom

Bericht door marcoblom » zo 23 oktober 2016, 22:18

Dan nog had hij Jarre kunnen noemen en een stukje van Oxygene 4 of Zoolook (Fairlight!) er in kunnen opnemen. Zoals hij wel Kraftwerk er in had zonder een interview.

Maar verder een leuke documentaire.

musicbuilder

Bericht door musicbuilder » do 27 oktober 2016, 07:16

marcoblom schreef:Dan nog had hij Jarre kunnen noemen en een stukje van Oxygene 4 of Zoolook (Fairlight!) er in kunnen opnemen. Zoals hij wel Kraftwerk er in had zonder een interview. Maar verder een leuke documentaire.
Ik had het door drukte toch gemist en nu pas terug gekeken ... laat ik beginnen dat "wij" elektronische muziek liefhebbers blij mogen zijn dat er toch eindelijk weer heel even aandacht is voor "onze"muziek" stroming ...

Dat gezegd hebbende viel mij toch wel een paar dingen op; blijkbaar was er toch genoeg budget bij de publieke omroep om helemaal naar Japan en de USA te vliegen maar wat ik dan inderdaad niet snap is het volgende ... (en dan wil ik de discussie open laten of het wel thuis hoort in het hokje)

Als hij in Japan is hoor ik op de achtergrond de muziek van Yellow Magic Orchestra (YMO) maar worden zij totaal niet genoemd of gaat Leo langs bij Ryuichi Sakamoto (Merry Christmas, Mr. Lawrence) en wordt de grootste synthesizer artiest in Japan, Kitaro, gewoon genegerd: same on you :twisted:

Vervolgens vliegt hij naar de USA en gebeurd precies het zelfde : je hoort Jan Hammer op de achter grond maar genoemd wordt hij niet laat staan ff langs wippen of wordt Michael Garrison (R.I.P.) volledig genegeerd :evil:
Ja en dan zijn "wij" het er toch over eens dat mensen als JMJ of Vangelis blijkbaar geen aandacht verdienen, al was het maar één zinsnede en wat beelden uit het archief zoals bij Kraftwerk.
Wat ik toch ook wel frappant vind is dat behalve bij de intro met die drie Hollandse nerds de invloed van dit soort instrumenten op de Nederlandse muziek totaal wordt overgeslagen.
Blijkbaar paste Nova/Peru (Rob Papen), Future World Ochestra (Robert Pot) of Adje Patatje Visser (Sobriëtas) er ook niet bij dus al met al : Leo, als mee leest, gewoon een deel twee maken net als vroeger met het tv programma Top Pop gold die toen met synthesizer specials kwam !

Voor de rest is het een prima documentaire waar bij hij wel weer deuren opent bij Roland, Fairlight en Moog en "even"langs komt bij Rick Wakeman
die wel een hele leuke opberg ruimte had volgestouwd met ouwe meuk :mrgreen:

Wel weer typisch dat Korg niet wordt genoemd, blijkbaar niet groot genoeg of minder invloed op de muziek ? :roll: nou ja al dan niet te min was het wel een leuk programma maar is er dus nog te grote ruimte over voor veel meer :!:

pb2rdf
Contacteer:

Bericht door pb2rdf » ma 21 november 2016, 23:15

@all

Waar Planet Elektro voornamenlijk over ging was de invloed van Electronische Muziek op de popmuziek.
Jaar geleden gaf Leo de indruk in DWDD dat hij een programma ging maken over geschiedenis Electronische Muziek.

Dat is dus niet het geval geweest.
Maar beter iets als niets.
We hebben een stukje geschiedenis op video.
En we weten allemaal wie de pioneers zijn geweest van de beginjaren.
En dat ontwikkeling electronische muziekinstrumenten begon op moment dat de radio meer werd ontwikkeld.
Trautonium, Theramin etc.

Volledige uitzendig van Planet Elektro is te downloaden op :
http://www.pb2rdf.eu/video/PlanetElektro.mkv

Heb het ook op youtube geplaatst, maar kreeg daar al snel met diverse platenlabels te maken die copyright claimden.
Is dus niet meer publiek beschikbaar.

Maar wel via bovenstaande link.
Blijft er nog wel een jaartje staan :D

Groeten, Peter.

Afbeelding
The space shuttle ends where the subway begins.
http://concerts.pb2rdf.eu/
http://www.youtube.com/c/pb2rdf

brutes

Bericht door brutes » di 06 december 2016, 15:51

Leo Blokhuis is vandaag in Parijs, post op FB voor interview met Jarre voor de top 2000.

Wanneer wordt dit uitgezonden? https://twitter.com/leoblokhuis

MiVo
Forum Admin
Contacteer:

Bericht door MiVo » di 06 december 2016, 16:19

Dit topic gaat over Planet Elektro, niet Top 2000, graag in juiste topic posten:

viewtopic.php?f=4&t=1463

Plaats reactie